søndag 22. desember 2013

Åpen julestall

I noen år nå har det vært invitert til åpen julestall hos oss på Grønnåsen. Alle søndager i adventa. Nissen som bor på låven, tegnerom og postkasse for ønskelister til nissen, bålkaffe, klementiner, pepperkaker og barneridning på nissehest/reinsdyr. Og også aking de gangene vi er så heldige å ha snø her. I år skulle det ikke bli noe av... For med tankene på de årene vi har hatt, så kunne jeg ikke stått med det alene. Og i tilegg hatt for lite med bare Knerten til barneridning, som nok var høydepunktet.
Men det ble etterlyst av kjennte og ukjennte, der kom forespørsler og henvendelser. Allt fra de som bare hadde hørt om det, til de som hadde funnet en tradisjon med dette besøket.
Jeg fikk tak i noen fra en annan stall som sa seg villig til å være med på dette, så andre søndag i advent hadde vi det i gang igjen. Det var overraskende mange som dukket opp, samtidig som hjelperne mine var en time forsinket. Andre søndagen gikk bedre.
Kort tid før denne tredje søndagen, kom beskjeden om at de andre ikke kom til å komme. Avlyse var ikke aktuelt, så det var bare å gjøre sitt beste. Og i tilegg hadde avisa tatt dette med i oversikten av hva som skjer her i Bodø. Heldigvis er det mye hjelp rundt stallen og ved bålet av både stalleiern, jentene hans og naboer. Men jeg tror de besøkende tok det fint, og de som sto litt i kø, hadde tålmodigheten med seg. Knerten har en helt enorm ro over seg i slikt, og har gjort en kjempeinnsats. Noen fikk forsøke seg på å styre selv, noen har leid hverandre og innimellom har han måttet gå med to sammen på ryggen. Og med Knerten så har jeg hatt ei egen hjelpende frøken, Sofie. Det jeg har gjort er å gjøre klart, gått rundt og rundt i noen timer, og så ryddet opp etterpå.

Knerten klar til å ta i mot besøk



Mon tro om det er nissen som bor her?


Tegnerom på stallrommet


Knerten

Mathilde og lillesøster avsluttet med dagens siste tur

Jeg har oppdaget at Knertens tid på Grønnåsen har sin egen målestokk. De to neste bildene er fotografert rett utenfor stallen, og her er det det treet Knerten står ved jeg vil vise. Det er en enorm forskjell i fra bildet tatt det første året han hadde her på stallen, og det tatt i år.

Knerten si første jul på Grønnåsen - 2007

Knerten sin 7. jul på grønnåsen - 2013

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar