onsdag 16. juli 2014

Suliskongen (1908 moh)

Vi reiste opp til turistforeningshytten ny-sulitjelma lørdag 3 mai. Det var veldig plutselig å finne på å melde seg på denne turen, for jeg har gått veldig lite på ski. Jeg har hatt mine første turer med fjellski på beina nå i år, to forsøk som begge har blitt stanset av været. Ellers har det vært langrennski, men egentlig lite.. Kjøpte meg nye ski i 2009. Vinteren 2010/2011 startet jeg selv som syk, etter meg overtok Knerten med å bli skikkelig syk. Det ble en lang vinter å komme seg igjennom, så det meste av aktiviteter lå godt gjemmt innpå hylla. Skiene var ikke ute av boden engang. Året etter hadde jeg og Knerten et fall sammen, der jeg fikk brudd i hånleddene og måtte gå med begge armene gipset. Året etter, vinteren i fjor hadde jeg fortsatt en ulykkesfugl med meg på skulderen. Jeg ramla på isen og fikk et nytt brudd i den ene handa. Skigåing har ikke akkurat fulgt de siste vintrene med.
Kunne jeg klare denne turen? Det var jeg spennt på! Jeg hadde lurt mye på det, og egentlig vært litt for redd for å melde meg på.
Vi gikk turen på søndagen den 4 mai, og vi hadde fått et helt kall vær som ble med oss gjennom hele dagen. Turen opp gikk kjempebra! Nedover.. gikk ikke fullt så bra.. men kun fordi jeg var litt for pysete til å bare sette utfor nedover bakkene. Knall og fall ble det i mange varianter. Men en kjempeflott tur! Vi brukte 10 timer i fra hytta til hytta igjen, der vi pakket og så gikk ned til bilene våre igjen for hjemreise. Første toppturen min på ski! Også veldig bra å få ei så fin vinterhelg der oppe, når vinteren egentlig har vært så veldig fraværende i år. Så er kongen absolutt verdt å bestige om noen skulle ha det i tankene til et anner år =)


Ankommet hytta


Espen

Tatt av Espen

Lørdags morgen


Starten av turen, med Vardetoppen foran oss



Småpauser

Lang lang rekke




Matpause



Med skiene på ryggen opp breen

Vi nærmer oss kongen!


Opp bree igjen




På toppen! Tatt av Espen

Skiene nedi bakken, og de siste 3-400 høydemetrene til fots

Alle til topps!

Så var det nedoverturen da...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar